Nieuws

Alle woningen in Vlaanderen krijgen een digitaal paspoort. Dat bundelt nuttige gegevens over uw woonst. Voorlopig is die info nog beperkt, maar daar moet de komende jaren verandering in komen.

 

Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) en minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) stelden afgelopen week de woningpas voor: een gratis digitaal paspoort voor alle woningen in Vlaanderen. Daarin worden de gegevens die de Vlaamse overheid over uw woning heeft gebundeld. Het gaat om algemene informatie, zoals de ligging en de indeling van het gebouw, maar u vindt op de woningpas ook het energieprestatiecertificaat (EPC) en de EPB-aangifte terug. EPB staat voor energieprestatie en binnenklimaat, en omvat de energievoorwaarden die gehaald moeten worden voor nieuwbouw. Het energieprestatiecertificaat geeft aan hoe energiezuinig een woning is

Eigenaars van woningen waarvoor al een EPB-aangifte werd opgemaakt krijgen ook de isolatiescore te zien, en kunnen die vergelijken met die van andere woningen in de buurt. Ook de zonnekaart zit in de woningpas vervat. Daarop is te zien hoe geschikt uw dak is voor zonnepanelen of een zonneboiler. Ook kunt u zien of uw woning gelegen is in overstromingsgevoelig gebied. Ten slotte vindt u op het digitaal paspoort ook de bodemgegevens uit het Grondinformatieregister. Dat is de gegevensbank die alle mogelijke bodemverontreinigingen in kaart brengt.

Minder rompslomp

Dat die gegevens met een paar muisklikken terug te vinden zijn, is een administratieve vereenvoudiging voor wie zijn woning verkoopt of (ver)bouwt. Daar komt veel papierwerk bij kijken. ‘De verkoop van een onroerend goed vereist heel wat documenten’, zegt Dorien Stevens, communicatieverantwoordelijke van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV). ‘Zo dient een vastgoedmakelaar te beschikken over een bodemattest, stedenbouwkundige informatie, het EPC, eventueel voorkooprecht, informatie over overstromingsgevoeligheid, en bij de verkoop van een appartement gegevens over de mede-eigendom. Behalve die wettelijk verplichte documenten is algemeen aanvaard dat andere attesten noodzakelijk zijn, zoals een elektrisch keuringsattest of een certificaat voor de stookolietank’, zegt Stevens.

ok notarissen verrichten bij de verkoop van een woning heel wat opzoekwerk. ‘Door de band doen we 50 à 100 opzoekingen per verkoop’, zegt notaris Bart Van Opstal.

Notarissen en vastgoedmakelaars zijn dan ook al langer vragende partij voor een centralisatie van alle relevante documenten. ‘Jaar na jaar neemt het aantal attesten toe’, zegt Van Opstal. ‘Zo zitten er nog in de pijplijn voor de strijd tegen asbest.’

Van Opstal noemt de lancering van de woningpas een stap in de goede richting. ‘Maar het platform staat nog in zijn kinderschoenen. Bovendien is de woningpas maar een deel van het verhaal, en heb je bij de verkoop van een woning behalve de Vlaamse attesten ook gegevens van andere beleidsniveaus nodig. Daarnaast hebben professionele spelers, zoals notarissen of makelaars, nog geen toegang tot de woningpas.’

De bedoeling is dat eigenaars op termijn hun identikit van de woning met derden kunnen delen, maar dat is voorlopig toekomstmuziek. Eerst wordt werk gemaakt van het ter beschikking stellen van bijkomende data, zoals een overzicht van stedenbouwkundige vergunningen, het bodemattest, of zelfs het aanvragen van dat attest.

Het digitaal paspoort van uw woning is terug te vinden op woningpas.vlaanderen.be. Inloggen kan met uw elektronische identiteitskaart, uw token of via de app Itsme.

Website: https://woningpas.vlaanderen.be/

Bron: De Tijd